fredag 9. mai 2014

Slik maler jeg akvarell!

Her vil jeg vise hvordan jeg maler akvarellen "Teatergata 5, Bergen" som er i firkantformat, 50x50. D3ette var en morsom akvarell å male. Motivet fant jeg en morgen på en trimtur i byen. Huset ligger sammen blant flere flotte gamle hus bak teateret. Under har jeg beskrevet prosessen med bilder og tekst.
 




Her er selve tegningen som jeg har tegnet direkte på akvarellpapiret. Helt vanlig HB blyant. Akvarellpapir har forskjellig vekt og overflate. Jeg bruker 300 grams papir som er tykt nok slik at det ikke blir krøllete.

Overflaten er viktig. Jeg bruker den groveste overflaten, jeg syns blidet blir mer levende med struktur.

Selve papiret er laget av bomull og er syrefritt. Vanligvis bruker jeg Arches som er et godt fransk akvarellpapir.

Akvarellpapir får du både i blokker  og løse ark.





Jeg har begynt med fargeleggingen. som regel begynner jeg med bakgrunnen  for så å arbeide meg framover i motivet.

Jeg bruker bare kunstnerkvalitet akvarellfarger som er lysekte. Billige farger som ikke er av  kunstnerkvalitet, er ikke lysekte og gjør at resultatet blir dårlig.





Så er det jobbing jeg videre med motivet. Etter grunningen maler jeg inn detaljer som takstein og speilingen i vinduet.

Met akvarell bruker en ikke fargen hvitt. Det er det hvite i papiret som skal skinne igjennom og gi akvarellen inntrykk av lys og liv.

Du ser at huset til venstre som er rødt, har jeg først malt i en svak lavering. Det samme med trappen osv.


Både husene og trappene fått flere lag med akvarellfarge slik at de blir mørkere. Men det er viktig an noen lyse felt blir stående. Mellom hvert lag må akvarellen tørke. Tålmodighet og trening .....

Det er slik med akvarell at gjør du en feil, så er det svært vanskelig å rette den opp igjen. Da er neste stoppested for akvarellen søppelbøtta.

Da nærmer akvarellen seg å bli ferdig! Siste hånd på vegetasjonen, rekkverk og det gul/oker huset til høyre.

På samme måte som hvitt bruker en ikke svart i akvarell. Den fargen blir gjerne ganske flat og livløs på akvarellpapiret. Da er det bedre å bruke f.eks. en kombinasjon av mørk brun, mørk blå og mørk grå for eksempel. (Skyggefargene kan blandes av forskjellige farger avhengig av bakgrunnen) Som regel, spesielt utendørs, vil gjerne blått være en bestanddel av skyggefargen.

Når akvarellen er ferdig: signatur med blyant på akvarellen.


 
 
 


1 kommentar: