lørdag 12. april 2014

Vindu mellom murstein.

Nå er det på tide å oversette det jeg har sett på spaserturer i Bergen til malerier. Da jeg gikk tur for å utforske Bergenhus festning så jeg plutselig dette motivet. Et vindu "inneklemt" mellom mur og murstein. Da jeg malte dette motivet, tenkte jeg på alt som har skjedd på dette stedet gjennom hundrevis av år! Hvem skjuler seg bak vinduet? Som regel blir bildene malt etter standardstørrelser som 30x40, 40x50 og 50x70 cm. Ikke dette som har størrelsen 38x62 cm. Det er spennende å male bilder i andre størrelser enn det en gjør til vanlig. Nå er dette bildet akkurat ferdig. Maleriet venter bare på å få ferniss. Ferniss er et stoff som smøres på maleriet etter malingen er tørr. En har valget mellom f.eks. matt eller blank ferniss. Fargene forandrer seg med ferniss. Med f.eks. blank ferniss blir fargene mer brilliante og "skinnende". Deretter blir jobben å finne rett ramme. En god ramme er viktig for at bildet kommer mest til sin rett. Rett rammebredde, form og farge kan presentere motivet optimalt.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar