lørdag 5. april 2014

Dampskip og seilskip!

Da jeg våknet i dag tidlig var godværet vekk, og himmelen var grå og overskyet. Det var fristene å dra den varme dynen over seg igjen. Men OK, ut på tur. Jeg er ikke innfødt bergenser, men det er lett å bli fasinert av denne byen. I dag gikk jeg en tur på andre siden av Vågen. Det var tidlig, så byen hadde liksom ikke stått opp enda. Noen tidlige sjeler vandret rundt, for det meste turister med kamera og ryggsekk.

Det er greit å slå to fluer i en smekk. Å gå en tur der du både får trim og nye motiv som kan omskapes i et bilde på papir eller lerret. Så fant jeg "mitt" motiv som  er dette: "Statsraaden" i bakgrunnen foran Bergenhus festning med D/S Stord 1 i forgrunnen. Statsraad Lehmkuhl har jeg skrevet litt om tidligere.

Dampskipet D/S Stord 1 er et flott skip som du kan finne i Bergen. Riktignok går den ikke på damp lenger, det er noen år siden den fikk innebygget diselmotor. Den ble bygget ikke langt unna her på et verft på Laksevåg i 1913. Den er med andre ord 101 år gammel! Det gikk under Hardanger Sunnhordlanske Dampskipsselskap HSD. Som en kuriositet kan det nevnes at byggesummen i 1913 var kr. 220.000. Det er fantastisk at ildsjeler holder disse dampskipene gående!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar