torsdag 13. mars 2014

Hva er den gode akvarellen?

Hva kjennetegner "den gode akvarellen"? Vanskelig spørsmål, svaret er sikkert forskjellig for hvem du spør. Så en omformulering av spørsmålet er på sin plass. Subjektivt kan jeg spørre "hva er den gode akvarellen for meg"? For det første må motivet formidle noe til den som ser det, Dette bildet formidler ro, stillhet og vinter i Finnmark for meg. Bildet ble malt på et arbeidsrom på loftet i et gammelt hus, Kamøyvær i Finnmark 1983.
 
Dessuten  vil en god akvarell være et bilde som - om ikke teknisk perfekt- har et håndverksmessig preg som sier noe sånt som at kunstneren vet hva han driver på med. Fargene er ikke malt på papiret sånn helt uten tanke for at akkurat den fargen skal være akkurat der.
 
Men akkurat på dette bildet er det viktigste for meg at det er noe som jeg ikke helt kan forklare eller sette fingeren på. Jeg kan beskrive hva bildet gir meg; nemlig ro,stillhet. Jeg har gitt akvarellen navnet "Stille". Bildet har jeg aldri solgt, det er fremdeles etter over 30 år i kunstnerens eie.
 
 
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar