torsdag 10. juli 2014

Å male en gate i bergen trinn for trinn

Bernhart Meyersgate ligger like overfor der Fløybanen starter. Her vil jeg vise hvordan jeg har malt denne akvarellen:
Det er en flott gate, og slik har jeg malt den:
 Først blir tegningen laget. Vanlig HB−blyant direkte på akvarellpapiret. Akvarellpapiret er franske Arches, 300 gramspapir med ekstra grov overflate. Størrelsen er 30x40 cm.. Utfordringen med tegningen er selvfølgelig perspektivet. På dette motivet er det mange forsvinnelsespunkt for de forskjellige husene.
Så males bakgrunnen og en del av mellomgrunnen. Himmelen er Cerulean blå, mens trærne i bakgrunnen er malt med Sap grønn og Brent Sienna. Husfargen er spesiell, og her må en treffe med blandingen som er; Prøysisk grønn, Paynes grå og bittelittsk blå. Rødfargen er Mørk rød blandet med litt Paynes grå.
 

Her er resten av mellomgrunnen og en del av forgrunnen malt. I akvarell bruker jeg ikke fargen hvitt. Det er kun det hvite i papiret som ikke det blir lagt farge på. Husfargen til venstre er en blanding av gul oker, orange, rødt og brent sienna. De mørke områdene i trappen er en blanding av Paynes grå, Brent sienna, brent Umbra og Prøysisk blå. For å «løse» litt opp i de hvite husene, så legger jeg over et lag med blandingen brent Sienna og Prøysisk blå. Å ha helt hvite hus blir veldig kjedelig og flatt.

 Så males huset til venstre. Gatelampene males med en blanding av Hookers mørk grønn, Paynes grå og litt brent Umbra. Blomstene er mørk og lys rød, bladverket er Sap grønn, Cadmium gul og litt brent Umbra. Døren er malt med en blanding av Prøysisk blå og Paynes grå.


Først males omrisset av brosteinene med brent Umbra og Paynes grå. Så er det forskjellig farge på brosteinene. Noen er lys grå, andre er mellomgrå, noen er mørk blå og noen er brunaktige. Så er bildet av Bernhard Meyersgaten i Bergen ferdig.
 
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar