mandag 23. juni 2014

Fest i Hollendergaten!

I mange år har jeg bodd i Bergen og sett utviklingen i Hollendergaten. Det tok ikke lang tid før jeg skjønte at dette var en av de flotteste gatene i Bergen. En av grunne til dette var all den historien som sitter i veggene på mange av husene her. Det er nok å nevne for eksempel Christian II, Dyveke, Sigbrit og Gjest Baardsen. Dessuten er det en gate med mange aktiviteter. Jeg er så heldig at jeg får bruke et lokale i Statsmegler Proms hus til atelier og galleri. I gaten finner du Dyvekes vinkjeller, Potetkjelleren og et relativt nytt utested der bartenderne vet hvordan de skal lage all verdens drinker. I tillegg til dette, blomsterforretning, interiørforretning og klesbutikk bare for å nevne noen.

Det er viktig at det legges til rette får at en slik gate kan få et godt miljø for både dem som bor her eller tar turen innom gaten.  Et slikt miljø kommer ikke av seg selv. Mange jobber for at gaten skal bli et sted der det er godt å være. Selv har jeg selv observert gjennom årene at Helge Fredheim er en slik person. Nå tar han initiativet til at gaten blir en gågate, ettersom det jeg har forstått i 24 timer i første omgang. Yrende folkeliv i en flott gate. Men et slikt tiltak krever forberedelse. Søknader til kommunen og hit og dit for å få noe slikt gjennomført. Slev krysser jeg fingrene for at de som jobber for dette skal lykkes. Her er en akvarell som viser hvordan jeg ser at en slik dag kunne ha sett ut. Og hehe, til venstre sitter en kunstner med grønn alpelue, og det er ikke meg. Lykke til!

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar